Hoe het grootste stadsontwikkelingsproject van Blankenberge werd gebouwd werd niet in een nacht beslist. De eerste spadesteek luidde de start in van een gefaseerde werfplanning waarbij prioriteit werd gegeven aan het stationsgebouw (met appartementen) en in de tweede plaats het parkeergebouw.
We startten eind 2014 met de stationsfuncties en bovenliggende appartementen (fase 1). Een jaar later startten we met de ruwbouw van van hotel Mercure (fase 2). Om vervolgens nog een jaar later, in het najaar van 2016, te starten met de ruwbouw van hotel Ibis Budget (fase 3).
Hét grote voordeel van deze gefaseerde (en deels overlappende) planning is dat de werforganisatie optimaal kon verlopen zonder dat er een grote impact is op het openbaar domein. Hinder voor het spoor was er niet, de stationsactiviteiten verhuisden reeds in oktober 2013 naar het tijdelijke station in de vroegere bibliotheek.
Het nieuwe stationsgebouw bevat loketten, sanitair en twee stallingen voor 280 fietsen. Er werd ook een parkeergebouw voor 740 auto's en een kiss-and-ridezone voor 10 auto's gebouwd, zodat het station meer dan ooit zal fungeren als een multimodaal verkeersknooppunt.
De ‘minder hinder’-aanpak was onze belangrijkste prioriteit. Dankzij de gefaseerde aanpak slaagden wij hier ook in. Zo was de impact op het openbaar domein minimaal. Goede afspraken met de politie en wegbeheerders over het werfverkeer en heldere afspraken met de nutsmaatschappijen dragen eveneens hun steentje bij.